perkahwinan kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday 5 February 2013

IKAN CENCARU BELAH BELAKANG @ SUMBAT BELAKANG

Assalamualaikum w.b.t

Haaaa..ape story tuk hari nie..jeng4..hihihi...semalam aku ada dapat satu resepi baru..macam biasa la..dari kak maria..klu nak kenal bleh tgok sini..ni facebook dia..klu nak kenal lebih dekat..add la dia..hihihi..

Kebetulan semalam xtahu nak masak apa...pastu kat rumah hanya ada ikan selayang aka ikan sardin..hehhe....disebabkan excited nak try resepi baru tu..jadi aku guna la ikan selayang tu..hahha....ye lah..dah malam kat mane nak dapat ikan cencaru..kedai yang dekat2 umah semuanya dah tutup...huhuhu..

okkey, jom kita tgok cara nak buatnya..

Apakah bahan-bahan yang kita perlukan..
1-Ikan Cencaru @ Ikan Kembung (belah belakang dia)
2-Bawang merah (berapa ulas? bergantung kepada bape ekor ikan kita guna la..klu bnyak ikan banyak la guna bawang)
3- Bawang putih (sama macam yang kat atas)
4-cili api (klu nak pedas-klu xnak pedas xyah letak-klu aku letak cili giling-xpedas sgt)
5-gula
6-garam

Cara penyediaan:
Mula-mula bersihkan ikan cencaru tu betul2..pastu..belah belakang ikan tu (hati-hati belah ikan tu..jangan terbelah tangan sudah)..

kemudian kita sediakan bahan sumbat ikan pulak..mula2..tumbuk bawang merah ngan bawang putih..hingga hancur. Selepas itu masuk kan garam, gula n pak aji (klu mahu). Better masukkan garam gula ni masa last sekali la supaya bahan tumbuk kita tak berair..selepas tu masuk cili giling gaul sekali..bila dah siap..sumbat bahan yang kita tumbuk tu kat belakang ikan cencaru..bila dah siap sumbat. lumurkan ikan tersebut ngan garam n kunyit macam biasa...pastu perap untuk beberapa minit sebelum dibakar atau di goreng..terpulang kepada tuan puan..klu aku goreng je..en suami xsuka ikan yang bakar2..sebab isi dia lembik..hahah...macam2...okkey pas dah siap tu..boleh la di hidang..di jamin en suami suka punya..suami aku la..suami encik mancik xtahu la..hehehe....


yang ni gambar yang aku ambik dari kak maria  
Gambar yang aku buat xde pulak..lupa nak snap..hihihi...

okkey sekian..

Thanks 4 reading

No comments:

Post a Comment