perkahwinan kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, 31 July 2013

Nurul Iman Kiss Budak Lelaki

Assalamualaikum

hari ahad aritu..aku ngan en suami keluar p cari kasut ngan beg raya..seingt aku..19 ramadan..aku keluar pas solat zohor...dalam pukul 3.30ptg..hehhe...akhirnya jumpa jugak kasut ngan beg idaman..hohoho...nak tgok ke..ehhhh..mne boleh..nnt basi la..klu nak tgok p raya kat umah aku..hahhaha.....

pas beli kasut aku ajak en suami p putrajaya...huhu..en suami tanya aku..buat ape nak p putrajaya..aku gtaw la..nak solat asar kat putrajaya...hahhaha..punya la jauh masjid nak solat asar..sebenarnya..nak jalan-jalan..okey...sambil menyelam minum air..tak gtu u olll....hahhaah

hobi iman dia bile duk dalam keta tdo je la...bila keta berhenti..dia bukak mata...jadi..setiba aku kat masjid putrajaya tu..iman bangun la..maknanya iman masuk masjid dalam keadaan mamai lagi..tp..bila aku letak je dia dalam masjid..ya Allah..semua tempat dia nak teroka..adoyai..punya la penat nak kutip...banyak jugak la vdio aku ambik...antaranya ialah :
video
sedang dia duk main-main tu..datang la pelancong dari indonesia duk sebelah aku..ada anak 2orang...dua-dua lelaki.sorang tdo sorang tak...yang tdo mungkin berusia 2thun lebih kowt..yang tak tdo tu..dalam usia 1 lebih..sebab dah pandai jalan..yang pandai jalan tu duk jalan-jalan dalam masjid putrajaya tu..iman tgok budak tu jalan-jalan duk tawaf dalam masjid dia nak ikut serta la...tp....alahai..budak laki tu malu pulakkkk..p lari duk kat mak dia...iman lak jenis steady..p jugak ikut..aiyaaa..ape la anak dara ummi ni..ngorat budak laki lak..pastu aku tggalkan iman kat adik ipar aku..sebab aku nak p ambik wuduk jap..mase p ambik..adik ipar aku cite..iman cium budak laki yang duk tdo tu..mase dia cium tu..budak laki tu dah bangun..tp duk baring ag..huhuhu...2 kali jugak dia cium..hahhaha...pas cium dia boleh pulak main sentuh-sentuh pipi budak laki tu..nasib baik budak laki tu tak nangis..huhuhu..ye la kan..bangun bangun tdo je kena cium..hahhaha....tp xbest la..mase kejadian tu aku xde....klu x..lagi best..hahhahahha...

xleh duk diam langsung

ok..thanks 4 reading..:)

Monday, 29 July 2013

Iman Pergi Terawih Tapi Aku Yang Kena Marah..Huwaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!

Assalamualaikum

Hari ni aku nak cite pengalaman bawak iman p terawih..hoho..excited kowt mase mula-mula bawak iman...biase klu pergi terawih..aku bergilir jaga ngan adik ipar pompuan aku nie..dia pergi aku duk umah..aku pergi dia duk kat umah..hehhe..tp pada suatu hari..hahhha...14 ramadan..hati aku tergerak..nak bawak iman pergi solat terawih kat surau area umah aku je...\

mase mula-mula sampai tu..aku letak je iman kat lantai surau...bayi riang nie pantang jumpa kanak-kanak..dia mesti nak main..kenal ke tak iman xkisah...pas letak kat surau tu terus dia merangkak pergi kat budak-budak  duk main tu..tp aku tak bagi..risau jugak kan..takut dia main kasar-kasar ngan iman...hohoho..jadi aku dukung iman letak kat sebelah...tp..pas solat isyak..tgok iman dah xde dah...kanak-kanak riang kat surau tu duk main gilir-gilir dukung iman....

dipendekkan cite..iman memang xde masalah mase kat surau tu..xperlukan puting..xperlukan susu..xperlukan mainan..main je..ceria jeeee..ye laa..ramai kawannn..kat umah kawan ngan umi abi..ngan mak sedara je..mne best..hahha...umi abi lak main cmner sgt...xkan umi abi nak main lompat-lompat cam budak kecik lak kan..xnmpak la sifat keibuan dan kebapaan lak kat ctu..hahhah...

pas balik terawih tu aku gtaw adik aku yang aku bawak iman p terawih..hihihi...pastu adik aku cite kat tok ma iman..hohoho...esok nyerr..pas bersahur..tok ma cal aku..hohoho..pelik kan..sahur-sahur dah cal..ingt nak dapat durian runtuh..haiyaaa...rupanya..makan kerepek pedas..hahhaha..tp okkey la..kerepek pedas makan sekali sekala..best jugak..hhahahah..korang faham ke...hahahha..kerepek pedas tu kena berleteq la..hahhaha..mak aku marah la bawak iman p terawih..huhu..sayang sungguh tok ma kat nurul iman..tok ma marah ummi sebb dia takut iman hilang..hoho..tapi betul jugak ape yang mak aku gtaw tu...kan budak-budak kecik je yang duk main ngan iman..dibuatnyer dia bawak iman keluar surau n kebetulan ade orang jahat..haaaa..cmnerrr...tu la..en. suami pon risau jugak pasal benda tu mase awal-awal nak bawak iman..tp sebab aku beriya-iya nak bawak..dia benarkan..tp bila mak aku dah cakp macam tu..suami aku dah xizinkan la...

serius seram bila kena marah ngan mak sendiri ni..ye la..dah lame kowt xkena marah sejak kawin nie..balik-balik kena marah..haiiii..kecut perut den..kahkhakahakahk...klu kita pk...uruf dan adat di malaysia ni...xwajar bawak bayi p surau atau masjid..tambah-tambah ngan anak aku tu..dah pandai bergerak..takut kena culik ke atau apa-apa yang bahaya berlaku mase solat...tambah-tambah kat malaysia ni...banyak kes jenayah..ye la..malang tak berbau kan..huhuhu..sape tak sayang anak..sabar ye iman..bila iman 2tahun ummi bawak iman p solat terawih okkey..ummi belikan telekung solat sekali..hihihi...


rajin sgt mengemas anak ummi sorang ni..untung ade anak pompuan..hohoho


okkey thanks 4 reading..:)

Monday, 22 July 2013

Kisah Nurul Iman Dengan Negro

Assalamualaikum

Semalam hari ahad..jadi ajak en.suami kuar shopping..kami keluar pas asar...jadi terpaksa la berbuka kat luar..klu ikut hatii..aku xnak buka puasa kat luar...klu boleh setiap hari aku nak masak untuk  bulan puasa ni...tp apakan daya..huhuhu..dan semalam jugak..en suami tak pergi solat terawih..hoho..kan dah tggal terawih..asalnya dia nak balik solat terawih kat umah..tp..balik2..badan dia tak sihat pulak..demam...hohoho..aiya..shopping sikit dah demam ke...hahhaha..bukan dia je..aku pon same...pening..xtahu la nape...

kami berbuka puasa kat kfc je..kat tempat makanan lain..serius..ramai giler orang...malas nak bersesak-sesak..kfc jadi pilihan sebb kfc xramai sgt org..kfc pon xpelah..janji kenyang..hohoho...mase duk tgh makan tu..datang sorang negro dengan awek atau kawan pompuan dia..pompuan tu melayu...mungkin student kolej kowt....iman biase la..mne leh duk diam lame-lame..bila dah borink mula la nak cari kawan nak main....mula-mula...iman duk tenung je negro tu....tp aku xambik port sangat la...tp aku xtahu la kowt2 negro tu jatuh hati ngan tenungan iman..hahhha..oh no....xrela bermenantukan negro..kahkahkahkah...

lame tu..aku dgr iman bunyi suara..cam duk sembang..hahha..rupanya dia duk main ngan negro tu..kahkahkah..iman ni..semua orang dia nak main...negro tu lak leh layan iman..nasib baik dia xambik dukung iman...huhuhuhu..klu dia nak dukung..aku xkasi punya...kan xpasai2 dia buat lari anak aku..huhuhu..yang paling kelakar tu..gaya negro tu main ngan iman..hahhahahah..ingt balik..leh tergelak sorang2...hahhaha..mase negro tu main ngan iman..dia buat suara macam nie.."lululululu" hahahhaha..gaya macam main ngan anak tarzan pon ade..kahkahkahkahkah...satu kfc tu dgr kowt..hahahha...iman pe lagi lagi..suka bukan main..hahhaha...siap angkat tangan nak mintak dukung....hahha..pe la iman nie...lame jugak la dia main ngan iman..last-last iman layan tv yg ada kat depan dia..

nak sambung cite lagi ke..xyah la..muka dah borink tu..hahhahhaha...maaf la ye..story sal anak je...eh..suka aty la..ini blog..aku yang punya..yang penting aku tak menyusahkan sape2

dah macam2 telatah iman skunk...semua menghiburkan..hehhe...luv u lah


k..thanks 4 reading..:)

Saturday, 20 July 2013

Puding Kastard Koktel

Assalamualaikum

Baru-baru nie aku ade buat satu jenis pencuci mulut..alang-alang buat..aku nak kongsi la resepi kat sini..asalnya aku nak buat tuk makan berbuka puasa..tp disebabkan en suami balik lambat..aku masak malam tu..pas berbuka..pas en suami balik terawih leh la makan...kejap je..dan senang...moh kita terjah..hahhaha

bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat puding:
1cawan tepung kastard
5cawan air
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan gula

cara nak buatnya:
gaul gula, susu cair,air dan tepung kastard bersama-sama. pastu masak dengan menggunakan api yang sederhana..hendaklah dikacau selalu ye..kacau sehingga pekat. kebiasaannya dalam 15-20 minit je..bila dah pekat tu matikan api dan tuang dalam bekas..ikut suka hati la nak tuang dalam bekas kecik-kecik ke..or atau nak tuang dalam loyang..klu aku tuang dalam loyang je...senang dan cepat..hihihi..pastu biarkan ia sejuk sebentar..bila dah agak sejuk..bolehla dimasukkan di dalam peti ais...setelah beku..boleh la dihidangkan.

seterusnya bahan-bahan untuk kuah
1 tin koktel buah-buahan
1 tin susu cair
1 tin air (air bersih taw atau yang dah dimasak)
1 cawan gula
ais ikut suka hati

cmner nak buat???

sonang je...hahhah..kacau gula bersama dengan air (hingga hancur)..pastu bolehla tuang koktel dan susu cair..kemudian..ambik puding yang dimasak tadi dan masukkan kedalam mangkuk. setelah itu tuangkan kuah yang becampur koktel buah-buahan.klu nak tambah kesedapan..leh tambah ais..ikut suka hati nak sejuk cmner..hohohoo

kannnn...senangkan..aku buat..kejap je...ape lagi...pas bace resepi aku ni..sila la ke kedai cari bahan..buat untuk family..kompirm family suka..selamat mencuba..:)

nie contoh ye..aku ambik dr pakcik google nie..aku malas nak snap gambar..hohoho
thanks 4 reading

Thursday, 18 July 2013

Kesian Kucing Kena Puasa Jugak...:(

Assalamualaikum...

Alhamdulilllah hari ni dah masuk 9 Ramadan..semoga iman kita masih kuat..n semoga pahala puasa kita di terima oleh Allah..aminnn

tadi mase duk tengah sahur ..en suami duk citer sal kucing kat pejabat...kucing tu lapar..sebab kantin tutup..jadi xde makanan yang dia nak makan...asyik duk bunyi meow meow meow je..kesian kan....pastu en suami suh aku bungkuskan makanan untuk kucing...nnt senang dia nak bawak ke pejabat...jgn en suami yang makan sudah..hahhahaah....

asalnya kucing banyak kat pejabat en suami kerja..tp dah tggal sekor dah..yang lain xtahu pegi mne...mungkin dah berhijrah..cari tempat yang bnyk makanan kowt...

moral of the story : berbuat baik lah walau pada haiwan sekali pon...

kucing pon makhluk Allah jugak kan...

Thanks 4 Reading


Wednesday, 17 July 2013

Banyak Benda Yang Nak Di Luahkan

Assalamualaikum

Alhamdulillah..kita dah masuk 8 ramadan hari nie..kannnn...ase kejap je...pejam celik pejam celik dah seminggu....maknanya..ramadan hanya tinggal 3 minggu je lagi..pas ni ramadan nak tinggalkan kita dah...sedihnya...semoga dikesempatan yang masih ada nie..kita beroleh keampunan dari Allah...sebab dosa kita nie banyak..xterhintung..malu nak mengadap Allah nanti ngan dosa-dosa kita nie...kadang-kadang dalam kita tak sedar kita melakukan dosa...Allahuakhbar...tak tahu nak cakap..klu mati nant..bekalan ape je yang kita ada nak bawak masuk kat dalam kubur nant...

2 hari yang lepas...pas terawih ade ceramah...ustaz yang ceramah..selalu sebut mati..yes..MATI!!!!...ade satu ayat yang ustaz sebut yang membuatkan aku ase terkilan, takut, seram..semua ade la..ayat yang ustaz gtaw tu berbunyi camnie

"LUBANG KUBUR TAK PERNAH LUPAKAN KITA..KITA JE YANG LUPAKAN LUBANG KUBUR"

ayat nie je yang selalu bermain di fikiran..ya Allah..takutnya ase...dengan hati yang sentiasa berbolak balik nie..dengan iman yang turun naik nie...apa yang diharapkan kita mati dalam keadaan taat kepada Allah...ya Allah..indahnya..klu mati dalam keadaan hati yang selalu ingt kepadaMu....

ye...memang la mati tu pasti..tapi kita nie persiapan untuk mati tu..ade ke...sejak dua menjak nie pon asyik mimpi pasal tuuu je..mungkin sebab terlampau fikir kan..atau ajal semakin mendekat..Allahuakhbar..

di kesempatan ini aku nak mintak maaf la kat semua-semua yang kenal aku...seandainya ada salah dan silap yang aku buat..aku mintak ampun..ade terkasar bahasa..terumpat secara sedar atau tidak sedar...mintak maaf sangat-sangat...


thanks 4 reading

Saturday, 13 July 2013

Pertandingan Antara Suami Dan Isteri

Assalamualaikum...

Alhamdulillah hari ni kita dah masuk 4 ramadan....semoga ramadan kita diisi dengan perkara yang bermanfaat ye....

seperti biase..klu tiba bulan ramadan..aku ngan en suami akan buat pertandingan khatam quran..sape yang khatam dulu dia menang..hoho..klu tahun lepas..aku menang..kali nie kita tengok sape yang menang...(lambat atau cepat tetap kena khatam)..tahun lepas aku khatam quran ngan baby iman dalam perut....mintak-mintak la nurul iman jadi hafizah suatu hari nanti..amin...hoho...

bagi suami isteri yang de kat luar sana..jom la main pertandingan nie..xrugi..best lagi...klu isteri tgok en suami mengaji..terus di capainya al-quran..nak mengaji jugak..takut en suami menang..hahha...begitu jugak sebaliknya..hehe...

setakat ni kami hnya mampu khtam sekali je..doakan kami semoga dapat khtam quran banyak-banyak kali lagi di bulan ramadan yang mulia nie..amin.....okkey la..dah nak berbuka..selamat berbuka puasa u olls....:)

selamat berbuka


thanks 4 reading....

Thursday, 11 July 2013

Tak Nak Tido Malam Lagi? Kan Dah Kena!!!!

Assalamualaikum

Apa khabar u olllsss...cmner puasa..okkkeyyy ke...hehhe...aku alhamdulillah okkey..walaupun hari first puasa xsempat sahur...huhuhu...ari ke dua alhamdulillah...sedar...heheheh..walaupun tido lewat..dalam kul 2 jugak kowt..ye la..nurul iman bt mohd fairul zaman tu xnak tdo..jadi ummi abi xleh tido jugak la..aiyaaa...semalam aku buat air indocafe cincau pas balik terawih...iman pon nak jugak..jadi aku bagi la..mungkin sebab minum air indocafe cincau tu kowt iman jadi susah tido je...kejenya nak mainnnn jeee...

so..nak bagi iman tdo..kami tutup lampu..n then buat-buat tdo...hohoho...ingtkan menjadi..tp hampeh..leh pulak dia panjat badan aku ngan en suami..ingt kami nie tilam automatik ke..hhahaha...dah tu siap pukul-pukul muka lagi...adoyaiii..mne leh tahan..xleh nak pura2 tdo la cmniee..sakit oiiii....dgn kukunya yang panjang tu...huhuhu..hari ni hari khamis...nnt abi balik keje abi potong kuku iman..ummi potong xcantik..hihihi...

bila dah borink main atas kite orang..iman g skodeng orang ikut tingkap bilik kami lak...lame juga dia duk menung kat situ..entah apa yang dinengoknya aku pon xtaw...yang aku heran..dengan suasana bilik yang gelap tu..leh dia selamba rock main..hohohoho...adoyaiii..peninggg kepala den nie hah!!!...

aku yang otak giler2 sikit...TING!!!!!...datang idea nak sakat iman..hahahhh..padam muka...xnak tido lagi..ehhh..aku xbuat kije nie sorang2..aku ajak en suami sekali..kahkahkahkahkah...kejam takkk....x kejammmmm..hahha...nakal ckit je...huahuahuahua...haaa...korang nak taw pe rancangan aku....hah..xnak taw..xnak taw pon aku nak gtaw jugak..kahkahkahkah....

aku ngan en suami plan main sembunyi2 ngan iman..hihihi..tengah dia duk syok-syok sekondeng orang tgah2 malam tu..aku ngan en suami..memulakan operasi..hihihi...aku kat penjuru katil..suami aku lak duk mengadap ngan katil..fungsi aku duk kt penjuru katil...risau takut iman terjun katil..en suami mengadap katill..sebab nak tgok iman..takut jadi pape..see...senakal-nakal kami..kami still protect our daughter..hhahaha..

mula-mula tu iman xperasan langsung ketiadaan kami..hahah..aku ngan en suami lak sakit badan sebab kena baring atas lantai..adoyaiii....so..sebab nak ambik perhatian iman..aku ngan en suami buat bunyi kucing..mula-mula kami buat bunyi anak kucing..tapi xdilayan nyaaa iman...hahha....jadi kami buat suara kucing jantan lak...hahaha...baru la dia pusingkan badan tgok kami xde...hahahah...ape lagi mencari laaaa...si nurul iman tu...ehhh..dia xnagisss...dia cariiii jeeeee..kami yang duk kat bawah nie..tak tahan nak ketawa..tp calm down dulu...nak kenakan anak katakan..hahha.....pastu dia pergi kat tepi katil..intai kat bawah..aku ase dia xnampak aku kowt...kebetulan hp duk atas katil..dia campak hp tu kebawah..hahhaha..mungkin sebab nak tahu ketinggian katil tu kowt...hahah..nasib baik dia cmpak kat atas badan aku nie hah..klu tak..mahu cari hp baru jugak la...hahhaha...

pastu puting yang duk kat mulut dia tu jatuh..haaa..start dari tu la dia nangis...hahha..aku tak tahan jugak tgok dia nangis...tp xpe2..kita tgok dulu..pe tindakan iman...hahahha...tgok iman nagis..kami pon tiru gaya iman nagis...pe yang keluar dari mulut dia ialah..ma bahhh...hahhaha...paggil tok ma n tok abah ke...hahahah..kami tiru je...bila dgr suara kami..terus dia diaaammmm je..cari2 je suara kami...hahha..xleh blah tgok iman..pusing kiri..puisng kanan...pas tu pusing kiri pusing kanan...hahahha...tp xlame aku kenakan iman..xsangguppp oiii...huhuhu..keciannn dennn...ckit-ckit dah la...kami bagun dari tempat persembunyian tu....dengan ketawa berdekah-dekah.. n g bukak lampu..hahhha...g peluk-peluk iman...hohoho..sape xsayang anak oi....lepas kejadian tu.. baru la dia tido...hohoho..

nant bila iman dah besar..iman bace balik..mungkin iman akak cakap..nakal jugak ummi abi aku nie..hahhaha...moga tulisan ummi kali nie menyimpan seribu satu kenangan antara kita yea sayang...:)

kami memang nakal...
walau senakal mane pon ummi abi..ummi nak iman taw..ummi n abi sayangggggg ketat-ketat kat iman taw
opsss..terpanjang lak entry kali nie..okkey..

time kasih pada yang membacanya..:)

Wednesday, 10 July 2013

Demam Nak JAlan Kowt!!!

Assalamualaikum

Alhamdulillah..sekarang kita dah berada dibulan ramadan..yeaaa..saya suka..saya suka...tambah-tambah sambut ramadan dengan en suami..hoorey..tahun lepas xmenyempat nak sambut ramadan ngan en suami...klu sambut ngan en suami pon mase en suami balik kg..sebb mase tu aku duk ngan my family..hohoho...

tahun nie sambut ramadan ngan en suami sekali dengan baby...tahun lepas iman sambut ramadan ngan ummi dalam perut kan..siap puasa lagi tu kan...hehhe..tahun nie..iman nak puasa jugak ke...hahhaahha..haiya ummi..iman xcukup umur lagi la....hihihi..klu iman puasa..badan yang montel tu mungkin jadi slim time raya...hhahaha...

okkey..entry kali ni..aku nak citer sal iman...8.7.2012 hari isnin... iman demam..badan dia panas..hohoho..bila tengok anak badan panas..hati ibu mane yang tak risau kan...cal mak kt kg...mak ckp bg cooling water cap kaki tiga..pastu tampal cool fever...aku buat la seperti yang mak aku suh tu..tp badan iman tetap panas jugak..n makin menjadi-jadi..iman pulak makin kuat merengek...pas solat maghrib kami suami isteri terus bawak iman p klinik..kami p klinik Rakan Medik kat kelana jaya...dr sana pon okkey...hohoho...jap nak tunjuk gmbar baby iman demam..hihihi...

saya demam
pas balik dari klinik tgok iman dah ceria sikit..dah start mebebel macam biase..alhamdulillah lega...tp bagi jugak ubat...nasib baik iman jenis suka makan ubat..senang keje ummi..heheh...mak gtaw..iman demam nak jalan kowt..klu betull..hohoho..sukenyaaaa....cepat la imannn leh jalannnn....xsabar ummi nak tgokk iman bertatih...

okkey la..tu je kowt...selamat berpuasa semua..semoga ramadan kali nie diisi dengan perkara yang bermanfaat...:)

Thanks 4 Reading


Saturday, 6 July 2013

Kalau Hari-Hari Macam Ni Kan Best!!!!

Assalamualaikum

hai semua..pe khabar..pe cer..heheh...semoga sihat la ye..hohoho..pe korang buat hujung minggu nie..hah..duk umah je..xbest la duk umah..g la jalan-jalan ke..riadah ke..shopping ke...klu yang dah kawin tu..ajak en Suami shopping..shopping kan salah satu terapi jiwa...heehhehehe.....

haaa...pe aku buat cuti hujung minggu nie...xde buat pape..pagi tadi g kenduri kawin kawan sepejabat en Suami...kat Kuala Selangor..cam best la..konvo ramai-ramai...hehehe...leh kenal isteri kawan-kawan en suami..heheh...ade yang ade 2 orang anak...ade yang 3 orang anak...and ade jugak yang lum kawin lagi..hihihi....xsampai seru lg kowt..

pas balik kenduri kawin...en suami p ajak mandi air terjun kat ulu yam..fuyyoiiiii..........i like..i like..hahhaah...aku pe lagi...suka sgt..ase nak turun kereta..pastu nak melompat tinggi-tinggi..hahahah...over je kan..mandi air terjun je pon...kahkahkah..entah pape la minah nie...ellehhh..biar la..aku kan suka mandi air terjun..bestttt..sejuk je...klu leh nak suh en suami buat umah kat air terjun...pastu en suami kerja tanam-tanam pokok..hahha..pastu jual kat pasar...hahhaha...lagi best kowt duk macam tu..hahhahahha..pe la angan-angan..hahah..macam hidup orang asli gtu lol..kahkahakahkahak....

tp aku sampai kat ulu yam tu dah lewat..dalam kul 5.45 petang dah..orang pon dah nak balik sumer dah...hahhaha...aku xkisah..org nak balik..balik la..aku nk mandi air terjun jugak...hahahha...aikkk..kenapa lewat..yela..balik kenduri kul 3.30ptg...pastu berhenti kat R & R...aku xingt nama tempat tu..pastu solat zohor...pastu lepak kat R& R sambil-sambil tggu asar..bila dah siap asar..baru bertolak pergi ulu yam..yang lambt tu..sebb sesat..xjupe jalan nak p ulu yam..kahakhakah..last2 tanya org..akhirnya jupe jugak jalan..balik dari ulum yam tu dah pukul 7 dah..sampai umah dalam pukul 7.50...sempat la solat maghrib kat umah..hehheh...

haa..tu je la aku nak cite..kihkihkih..saje mencoret pengalaman..heheh...nnt boleh buat kenangan..:)



gambar hiasan semata-mata
Thanks 4 reading..:)

Wednesday, 3 July 2013

Baju Raya Oh Baju Raya

Assalamualaikum

Pe khabar semua..aku sihat2 je..duk tgah masak nie...ikan patin masak tempoyak..aiyakkk..tengah masak pon leh buat entry ke...hhahaha....biar la..janji pe yang aku masak menjadi...nnt klu ade masa aku kongsi resepi okkey

Puasa dah mendekat..maknanya raya pon semakin dekat..pe tema baju raya korang..tema baju raya aku rahsia la..hhahaha...pe yang menjadi masalah sekarang...tukang jahit dah xnak ambik tempahan..adoyaiii..klu leh xnak la beli yang dah siap..cntik memang cntik..tp xbest..dan satu lagi baju tema aku untuk raya kali ni..susuah sikit nak dapat..susah ke..cari xlagi dah kata susuah..tp memang susah la...huhuhuhu

aku sendiri pon xpasti..sama ada dapat memenuhi tema atau tak..hukhukhuk...baju iman dah jupe..ummi ngan abi je xde lagi..tp baju iman pon xjahit lagi..huhuhu....banyak susah oiii...

xpe la..pk dulu jalan penyelesaian...pk sampai jumpa jalan..jalan yang lurus..hukhukhuk....

p/s : tadi ada org komen blog aku..hihihi...pas bace sakit mata..sebb warna pink terang sgt..heheh..okkey pasni nak tukar colour blog..warna yang soft sikit...ngeh3...

gambar xde kaitan ngan entry..saje nak gtaw..hari nie iman genap 10 bulan



thanks 4 reading


Tuesday, 2 July 2013

Butir Nangka

Assalamualaikum

haaa..ari den nak kongsi resepi butir nangka pulop..heheh...sape yang nak buat boleh la nengok resepi den nie..hikhikhik...jadi org negori lop aku nie..(eh negori ke..)..hahahha...

aku baru je siap buat butir nangka..xmakan pon lagi..hihihihi...tggu en suami balik surau dulu..nak makan same2..best ckit...main suap2..hahhah...mengediksss je..hahhaha..

okkey kembali kepada topik asal

bahan-bahan yang diperlukan (dalam 7-8 orang)
1-4 cawan tepung beras pulut
2-air
3-sedikit kapur makan
4-sedikit garam
5-pewarna hijau

untuk kuah pulak
1-santan kotak (aku guna separuh kotak je)
2-gula (ikut tahap kemanisan korang suka)
3-1 sudu makan halba (aku xletak-xsuka)
4-garam
5-daun pandan

cara-caranya

masukkan sedikit air, sedikit kapur makan, secubit garam serta pewarna ke dalam bekas
masuk tepung sikit demi sikit, gaul dan pastikan adunan menjadi doh dan tidak melekat ditangan.
kemudian panaskan air sehingga mendidih, masukkan doh yang telah digetel sebesar ibu jari tangan baby (agak-agak la nak besar mne), bila dah masak ia akan timbul. bila dah timbul, terus cedok dan masukkan kedalam bekas yang berisi air..supaya xmelekat.

untuk kuah pulak, masukkan santan, gula, daun pandan, garam. masak sehingga mendidih. kemudian masukkan buti nangka yang digentel tadi. sedia untuk dihidang.

p/s : klu nak kuah banyak letak santan lebih begitu jugak dengan halba..klu korang suka la

abaikan bentuk gentelan tu erk..xde seni katakan..hihihihi
selamat mencuba..:)

Jaga-Jaga Niat!

Hadis Qudsi
"Orang yang akan diadili paling awal ialah seorang yang mati syahid. Allah memperlihatkan kurniaan yang pernah diberikan kepadanya.

Allah bertanya : 'Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat tersebut?'

'Aku berperang di jalan-Mu sehingga aku gugur sebagai syahid.'

'Kamu tipu! Kamu berperang supaya kamu dipanggil wira. Dan gelaran itu telah diberikan.'

Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampailah dia dilemparkan ke dalam neraka.

Kemudiannya, seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran. Allah memperlihatkan kurniaanya yang pernah diberikan kepadanya.

'Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat tersebut?'

'Aku belajar ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran kerana-Mu.'

'Kamu tipu! Kamu belajar ilmu supaya dipanggil orang alim dan kamu membaca al-Quran supaya digelar qari. Dan gelaran itu telah diberikan.'

Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampailah dia dilemparkan ke dalam neraka.

Kemudiannya, seseorang yang Allah berikan kemewahan. Allah memperlihatkan kurniaan yang pernah diberikan kepadanya.

'Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat ini?'

'Tidak ada satu jalan (kebaikan) pun yang Engkau sukai melainkan aku sedekahkan harta pada semua jalan tersebut.'

'Kamu tipu! Kamu melakukan supaya dipanggil dermawan. Dan gelaran itu telah diberikan.'

Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampailah dia dilemparkan ke dalam neraka."

(Riwayat Muslim)

gambar hiasan

 

First Entry For This month- July

Assalamualaikum...

Apa khabar kawan2 blogger..sihatt...(gaya tanya tu..macam ramai je yang bace entry aku nie)..hahah...mak jemah xkesah la...ada orang bace ke tak...hihihi..saje suka2 buat entry yang merapu dan merepek ni..sebb nant pada saat aku dah tua..dah bongkok..aku leh bace balik story mory aku mase aku muda-muda dulu..(tu pong klu hidup lagi)..huhuhu..anak-anak aku pon leh bace..hehehe..entah-entah cucu-cucu aku pon leh bace..hahaha...

Pe cite aku nak gtaw entry kali nie erk..hohoho..entah la..biar la..nak merapu je...boring u ollls...huhuhu..skunk nie cuti semester..cuti 2bulan kowt...lame tu...duk kat umah je..suami lak keje..adoyai..kan best klu suami aku cuti gak 2bulan cam aku..leh duk umahhh..tgok muka en suami 24 jam..hahahha.....tp ape kan daya...hidup kami kais pagi makan pagi kais petang makan petang..klu en suami xkeje..kita makan pasir la gamaknya...sob sob sob...

bila dah cuti 2bulan tu..aku ingt nak duk ngan suami sebulan..pastu pas raya nak duk ngan family aku lak sebulan..hooooreeeyyyy...xsabar ase nak balik duk ngan family...mest best..yang xbestnya kena tinggal suami la...adoyaiiii.....xpela..sekali sekala nak jugak ade rase rindu rindan nie...hehhe...lagi pun en suami izin kan....pe lagi....kannnnn...hehhehe.....

nnt pasnie..klu korang tgok aku asyik update entry nie..korang jagn nak menyampah ke ape ke..hahha...itu maknanya aku dah xde keje..jadi keje aku update entry je....okkey...


okkey tata
muka iman pas bangun tdo..umah opah dia..nenek aku..hahha...

thanks 4 reading..:)